Cara Menyekat dan Menyahsekat Kenalan WhatsApp

Cara Menyekat dan Menyahsekat Kenalan WhatsApp

Posted on

Petua teknologi hari ini membincangkan cara menyekat kenalan WhatsApp dan Membatalkan penyekatnya  . Menyekat di WhatsApp tidak bermaksud mengeluarkan nombor itu dari senarai kenalan anda dan tidak akan mengeluarkan anda dari kenalan orang yang disekat.

Penyekat ini adalah untuk mengelakkan seseorang menghubungi anda secara peribadi melalui perkhidmatan WhatsApp. Tetapi jika anda dan kenalan yang disekat berada dalam kumpulan, anda masih boleh berkomunikasi dengannya melalui sembang dalam kumpulan itu.

Anda boleh menyekat orang yang anda kenali dan tidak kenal dengan menghubungi anda. Walau bagaimanapun, anda tidak dapat menyekat pengguna yang tidak dikenali sebelum mereka menghantar pesanan kepada anda.

Sekiranya anda perlu menyekat kenalan di aplikasi WhatsApp , berikut caranya:

1. Sekat kenalan WhatsApp

Peranti Android

Untuk peranti Android, yang harus anda lakukan ialah ketik Tetapan, kemudian pilih Akaun, kemudian Privasi, dari pilih kenalan yang ingin anda blokir. Selepas itu ketuk pada butang Tambah Baru dan cari kenalan yang ingin anda sekat dari senarai kenalan, kemudian ketik pada kenalan dan ketuk Blok dari menu tiga titik di kanan atas skrin.

Sebagai alternatif, anda boleh membuka sembang dengan kenalan dan mengetuk nama kenalan untuk menyekatnya. Pilih Sekat atau Laporkan dan Sekat.

Peranti IOS

Untuk peranti iOS, dari skrin utama, ketik Tetapan, kemudian pilih Akaun, kemudian ketuk Privasi. Selepas itu, tatal ke bahagian bawah skrin, anda akan menemui butang Disekat.

Ketik butang Disekat, kemudian ketuk pilihan Tambah Baru untuk melihat senarai kenalan anda. Pilih kenalan yang ingin anda sekat. Kenalan akan muncul di halaman Disekat, anda juga boleh menambah kenalan lain.

Tetapi selain daripada kaedah di atas, terdapat beberapa cara untuk menyekat nombor telefon yang tidak diketahui, termasuk yang disyaki sebagai spam. Sekiranya ini adalah interaksi pertama yang anda lakukan dengan nombor ini, anda boleh membuka sembang dan memilih Sekat.

READ  Buang Latar Belakang Foto Boleh Dilakukan Secara Automatik

Sebagai alternatif, mulakan sembang dengan orang asing, kemudian ketuk nombor telefon, dan pilih Blok Kenalan, ketuk Blok atau Laporkan dan Sekat. Laporkan dan Sekat mengambil tindakan yang lebih serius daripada sekadar tindakan Sekatan sederhana.

Sekiranya anda melaporkan dan menyekat, ia memberitahu pangkalan data WhatsApp sehingga kenalan itu ditambahkan ke senarai kenalan yang dilaporkan dan disekat.

2. Buka sekatan kenalan WhatsApp

Untuk membuka kenalan yang disekat agak mudah. Salah satu cara yang biasa adalah dengan mengetuk kenalan yang disekat dan cuba berbual dengan mereka. Anda kemudian akan melihat tanda untuk menyekatnya.

Nyahsekat dari Android

Sekiranya anda menggunakan peranti Android, anda hanya boleh mengetuk pilihan tiga titik di sudut kanan atas skrin dan kemudian pilih Buka Sekatan. Ketik atau tahan nama kenalan yang ingin anda sekat dan ketik Nyahsekat.

Nyahsekat dari iOS

Sementara itu, jika menggunakan peranti iOS, cukup buka skrin Kenalan yang Diblokir. Ketik Edit, kemudian sapu titik merah untuk Buka Sekatan, atau hanya sapu ke kiri dan ketik butang Buka Sekatan.

Atau, arahkan ke kenalan yang disekat anda melalui Tetapan, pilih Akaun, kemudian ketuk Privasi, dan pilih Disekat. Ketuk nama,  tatal  ke bawah panel Maklumat Kenalan, dan ketuk Buka Sekatan Kenalan.

Menyekat kenalan secara sementara atau kekal dapat mencegah  penindasan  , penyalahgunaan, atau kenalan yang tidak ingin anda bualkan untuk jangka waktu tertentu. Ciri Laporan dapat membantu mengurangkan spam di seluruh perkhidmatan.