Beranda » Kelebihan dan Kekurangan Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence)

Kelebihan dan Kekurangan Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence)

kecerdasan buatan

Segala sesuatu yang tidak digunakan dengan bijak dapat menimbulkan potensi ancaman, dan hal yang sama berlaku untuk Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence). Dari industri IT hingga automobil dan penerbangan, AI hadir di mana-mana dan terus berkembang. Ini memberi mesin kemampuan untuk belajar, akal, menerapkan logik, dan menghasilkan hasil dengan cara yang serupa dengan otak manusia.

Ketepatan ramalan berkadar terus dengan jumlah data yang dimasukkan ke dalam sistem. Kecerdasan buatan AI mempunyai kelebihan besar yang menjadikan kehidupan kita lebih mudah dan senang. Namun, ia juga mempunyai beberapa kekurangan. Oleh itu, mari kita bincangkannya secara terperinci, tetapi sebelum itu, kita harus memahami segmen atau jenis AI utama yang ada.

4 Segmen utama Pembangunan Kecerdasan Buatan:

Kecerdasan Buatan adalah cabang sains komputer antara disiplin yang bertujuan menjadikan mesin yang mampu meniru otak manusia dengan keupayaan seperti persepsi, penyelesaian masalah, membuat keputusan, menyelesaikan masalah, dan kreativiti.

Ini bertujuan untuk menyelesaikan atau melaksanakan tugas dengan berkesan yang biasanya memerlukan kecerdasan manusia seperti melukis, falsafah, membuktikan teorema, menguji hipotesis, memandu, mencari jalan terbaik, meramalkan cuaca, dll.

AI adalah salah satu cabang sains komputer yang paling popular dan syarikat mencari profesional AI yang mahir untuk membuat model latihan dan aplikasi AI yang lebih baik.

Berikut adalah empat segmen Kecerdasan Buatan yang diklasifikasikan berdasarkan tahap perkembangannya:

1. AI reaktif / Reactive AI

Mesin dengan AI reaktif tidak menyimpan memori dan bertindak balas berdasarkan senario semasa. Contoh AI reaktif yang terkenal ialah superkomputer Deep Blue. Ia diciptakan oleh IBM pada tahun 1980 yang akhirnya memenangi pertandingan catur menentang juara catur dunia Garry Kasparov.

AI reaktif bertindak balas dengan cara yang sama untuk situasi yang sama tanpa perbezaan antara dua hasil dan tidak menyimpan data mengenai peristiwa lalu.

2. Memori terhad AI / Limited Memory AI

Berbanding dengan Reaktif AI. AI memori terhad lebih kompleks dan mempunyai keupayaan untuk menyerap data pembelajaran dan meningkatkan prestasi sistem dari masa ke masa. Ia menggunakan algoritma pembelajaran mendalam dan meniru hubungan neuron manusia untuk membuat model latihan dan menemui corak tersembunyi. Contoh yang menonjol dari Memory Limited adalah kereta memandu sendiri yang menggunakan algoritma pembelajaran mendalam untuk menganalisis kelajuan dan kedudukan kenderaan untuk membuat keputusan masa nyata.

3. Teori Mind AI / Theory of Mind AI

Teori Mind AI dicapai apabila mesin dapat meniru kemampuan berfikir dan membuat keputusan seperti manusia dan makhluk lain. Sebagai contoh, robot seperti Sophia dan Kismet menunjukkan beberapa aspek AI ini. Teori minda AI cepat digunakan dalam pemprosesan bahasa semula jadi untuk menjadikan komunikasi antara manusia dan mesin lebih lancar.

4. Mengetahui Diri AI / Self-Aware AI

Self-Aware AI adalah lanjutan dari teori mind AI di mana mesin menunjukkan kesedaran diri dan dapat membuat keputusan secara sedar. Apabila AI yang sedar diri dicapai, kita dapat mengatakan bahawa mesin mempunyai kesedaran tahap manusia dengan emosi, kecerdasan, dan keinginan yang sama.

AI ini belum dapat dicapai, kerana keterbatasan kuasa dan perkakasan pengiraan. Namun, jika kita dapat mencapai AI jenis ini, ia dapat meningkatkan dirinya dengan kadar yang lebih pantas dan beribu-ribu kali lebih kuat daripada manusia.

Kelebihan dan Kekurangan Kecerdasan Buatan

Berikut adalah beberapa kelebihan utama Kecerdasan Buatan dalam pelbagai bidang:

  • Kesalahan Manusia Sifar: Manusia melakukan banyak kesalahan walaupun dalam tugas berulang seperti barisan pengeluaran. Walau bagaimanapun, komputer yang menggunakan Ai membatalkan kesilapan ini dan menghasilkan hasil yang sama setiap masa. Contoh yang baik adalah sistem ramalan cuaca yang baru-baru ini dirancang oleh google. Ia dapat dengan tepat meramalkan cuaca dan kejadian seperti ribut petir hingga enam jam lebih awal.
  • Risiko Sifar: Mesin bertenaga AI digunakan di berbagai industri di mana kehadiran manusia mungkin berisiko atau mematikan seperti lombong arang batu, kilang minyak, kumbahan, dan loji tenaga nuklear. Mesin dengan kemampuan AI juga digunakan dalam operasi menyelamat, mengurangkan tekanan dari pasukan manusia.
  • Ketersediaan sepanjang masa: Mesin tidak bosan, mesin dapat berfungsi tanpa rehat dan menghasilkan hasil yang tepat berulang kali. Ini seterusnya meningkatkan kapasiti pengeluaran perniagaan anda dan juga meningkatkan kepuasan pelanggan. Begitu juga, perisian AI seperti chatbots seperti Amazon lex memberikan bantuan 24 jam dan menyedari niat pelanggan dengan bantuan soalan susulan dan kata kunci.
  • Keputusan Lebih Cepat: Dengan prestasi dan kekuatan pengiraan yang lebih baik, mesin dapat memproses sejumlah besar data dan menghasilkan hasil yang lebih cepat. Pada masa yang sama, AI dapat mempertimbangkan pelbagai faktor dan membantu pengguna membuat keputusan yang tepat.
  • Aplikasi Harian: Google Googl e, Window’s Cortana , dan Apple’s Siri adalah beberapa sistem AI yang digunakan orang untuk membuat panggilan telefon, menguruskan jadual waktu, mengingat maklumat penting, membalas e-mel, dan mencari lokasi setiap hari.
  • Penemuan Baru : Teori atau model apa pun mesti menghasilkan keputusan yang tepat terhadap pelbagai set data, yang bermaksud anda harus memproses set data yang besar untuk membuktikan bahawa ia bernilai. Sebagai contoh, model berasaskan AI kini dapat meramalkan barah payudara pada tahap awal, yang mana ia dilatih dengan ribuan kes barah dan masalah yang kompleks.

Namun, semua yang mempunyai sisi terang juga mempunyai sisi yang lebih gelap, dan AI tidak berbeza. Mari kita lihat beberapa kelemahan AI

  • Kos Tinggi: Aplikasi AI menggunakan konsep seperti Rangkaian Neural Buatan yang memerlukan perkakasan yang kuat dengan kekuatan komputasi yang sempurna untuk memproses maklumat yang kompleks. Juga, memerlukan banyak kos untuk menyelenggara perkakasan tersebut dan perlu diperbaiki yang menambah kos.
  • Pengangguran: Ai dengan cepat menggantikan pekerjaan di mana orang harus melakukan tugas berulang atau tidak menunjukkan kreativiti. Sebagai contoh, industri mengganti manusia dengan robot untuk pemasangan produk, pembersihan, dan jaminan kualiti yang dapat menyebabkan masalah besar pengangguran dalam waktu dekat.
  • Tidak ada emosi: Robot tidak mempunyai emosi, atau paling tidak berada di tahap dibandingkan dengan manusia. Ini bermakna mereka tidak dapat menjalin hubungan dengan manusia atau mesin lain untuk menyelesaikan masalah tertentu yang merupakan bahagian penting dalam pengurusan pasukan.
  • Pemikiran kotak: Mesin hanya dapat melakukan tugas yang dirancang, apa pun yang melebihi hadnya akan mengakibatkan kerosakan, kerosakan sistem, atau menghasilkan output yang tidak relevan.

Aplikasi AI

Berikut adalah beberapa aplikasi AI terbaik dalam kehidupan sebenar:

  • Laman web e-dagang menggunakan sistem cadangan untuk memberikan pengalaman membeli-belah yang diperibadikan berdasarkan sejarah penyemakan imbas pengguna, minat, kata kunci, dan pesanan sebelumnya.
  • Bank menggunakan aplikasi AI untuk mengesan transaksi penipuan dengan menganalisis akaun dan transaksi ribuan pelanggan secara serentak.
  • Sistem navigasi menggunakan gabungan algoritma pembelajaran Mesin dan rangkaian saraf untuk mengesan lokasi dan mencari jalan terpendek.
  • Kecerdasan Buatan yang digunakan dalam robotik untuk berinteraksi dengan persekitaran di sekitarnya, mengesan rintangan, dan memberikan kemas kini masa nyata.
  • Drone bertenaga AI digunakan dalam berbagai bidang seperti perkebunan pohon, pembuatan filem, dan tinjauan udara, dan mengumpulkan informasi mengenai bencana apa pun.
  • Sektor Penjagaan Kesihatan menggunakan mesin canggih dan model kompleks untuk mengesan pelbagai penyakit pada peringkat awal. Lebih-lebih lagi, AI digunakan untuk mengira kesan sebarang ubat pada tubuh manusia.
  • Aplikasi media sosial seperti Facebook, Twitter, dan Instagram menggunakan algoritma AI untuk menterjemahkan catatan ke dalam bahasa yang berbeza, memberikan cadangan, mengesan penipuan, dan membuang kandungan yang tidak sesuai.

Kesimpulannya

Kecerdasan Buatan telah merevolusikan banyak industri dan juga memberi kesan kepada kehidupan kita. Ini membantu kita, manusia, untuk menyelesaikan masalah yang kompleks dan memperbaiki teknologi semasa yang akhirnya akan membawa kepada masa depan yang lebih baik. Dari pertanian ke angkasa lepas, AI dilaksanakan di setiap bidang dalam beberapa bentuk. Masa depan AI akan bergantung pada bagaimana kita merancang dan untuk tujuan apa kita menggunakannya hari ini.

 


Related Post :


Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *