Beranda » 5 Lapisan Atmosfera Bumi dan Fungsinya

5 Lapisan Atmosfera Bumi dan Fungsinya

Secara umum, atmosfera adalah lapisan udara yang mengelilingi Bumi. Atmosfer berguna untuk melindungi Bumi dari meteor, sinar ultraviolet dan benda langit yang lain. Terdapat 5 lapisan atmosfera yang mengelilingi Bumi, yaitu troposfer, stratosfer, mesosfer, termosfera dan eksosfera.

Memahami atmosfera secara umum adalah lapisan udara yang mengelilingi bumi atau planet lain ke ketinggian tertentu. Kandungan atmosfera Bumi terdiri daripada campuran pelbagai gas, seperti nitrogen, oksigen, argon, dan sejumlah kecil gas lain.

Fungsi atmosfer itu sendiri sangat penting untuk menyokong kehidupan manusia dan makhluk hidup lain di planet Bumi. Atmosfer berguna untuk melindungi Bumi dari aktiviti meteor dan benda langit lain dan untuk menyerap sinaran ultraviolet dari matahari.

Di permukaan Bumi, ketinggian atmosfer bermula pada ketinggian 0 kilometer hingga sekitar 560 kilometer di atas permukaan Bumi. Terdapat juga lapisan atmosfer yang mengelilingi Bumi, dipisahkan pada titik-titik tertentu yang dibezakan berdasarkan ciri dan ciri suhu mereka.

Lapisan Atmosfera Bumi

Lapisan Atmosfera Bumi

Lapisan Atmosfera

Berikut ini adalah perbincangan mengenai lapisan atmosfera yang mengelilingi Bumi bersama dengan makna dan penjelasan mereka yang lengkap.

1. Troposfera

Troposfera adalah lapisan atmosfera yang paling rendah dan paling dekat dengan permukaan Bumi. Campuran gas di troposfer sangat sesuai untuk menyokong kehidupan di Bumi, kerana ia dilindungi dari radiasi dari cakerawala yang ada.

Troposfera bermula dari permukaan tanah hingga 15 kilometer di atas permukaan laut. Troposfera juga merupakan lapisan tertipis dengan jarak 15 kilometer. Di troposfera, pelbagai peristiwa yang berkaitan dengan iklim dan cuaca berlaku, seperti hujan, angin, salji, kemarau dan sebagainya.

Suhu rata-rata di troposfera adalah hangat dan memungkinkan kehidupan manusia berlaku. Tekanan udara akan menurun dan suhu akan menjadi lebih sejuk apabila ketinggian meningkat. Ini kerana terdapat sedikit penyerapan radiasi gelombang pendek dari matahari.

Selepas troposfera adalah stratosfera. Di antara keduanya terdapat lapisan tropopause yang merupakan batas antara troposfera dan stratosfera.

2. Stratosfera

Stratosfera bermula secara beransur-ansur dari ketinggian kira-kira 15 kilometer hingga 50 kilometer dari permukaan Bumi. Di lapisan ini, angin bertiup dengan sangat pantas dengan corak tertentu, di mana lapisan ini juga merupakan tempat untuk kapal terbang terbang.

Suhu di lapisan bawah stratosfera relatif stabil dan sejuk. Walau bagaimanapun, corak suhu terus meningkat seiring dengan peningkatan ketinggian. Ini bermaksud bahawa semakin tinggi suhu, stratosfera semakin panas.

Ini disebabkan oleh peningkatan lapisan dengan kepekatan ozon dalam lapisan stratosfera ini. Lapisan ozon yang ada juga menyerap sinar ultraviolet bertenaga tinggi dari Matahari, mengubah tenaga ultraviolet menjadi panas.

Selepas stratosfera adalah mesosfera. Di antara keduanya terdapat lapisan stratopause yang merupakan penghalang antara stratosfera dan mesosfer.

3. Mesosfera

Lapisan udara seterusnya di Bumi adalah mesosfer. Mesosfera bermula dari ketinggian 50 kilometer hingga ketinggian 85 kilometer. Pada lapisan ini, suhu atmosfera akan berkurang dengan peningkatan ketinggian, bahkan dapat menyebabkan munculnya kristal ais noktilucen.

Suhu udara di mesosfera terlalu tipis untuk bernafas dan akan terus menurun. Tekanan udara di bahagian bawah lapisan jauh di bawah 1% tekanan di permukaan laut dan akan terus menurun ketika anda semakin tinggi.

Selain itu, udara di lapisan mesosfera juga akan menyebabkan pergeseran objek langit yang berasal dari angkasa lepas. Sebilangan besar meteor dan benda langit lain akan terbakar di lapisan mesosfer ini sebelum sampai ke Bumi.

Selepas mesosfera adalah termosfera. Di antara keduanya terdapat lapisan mesopause yang merupakan batas antara mesosfera dan termosfera.

4. Termosfera

Lapisan keempat atmosfera adalah termosfera. Termosfera bermula pada ketinggian kira-kira 85 kilometer hingga kira-kira 500 kilometer di atas permukaan Bumi. Lapisan ini disebut termosfera kerana terdapat peningkatan suhu atau suhu yang cukup tinggi dan drastik hingga 1500 derajat Celsius.

Perubahan suhu yang drastik disebabkan oleh penyerapan sinaran ultraviolet yang menyebabkan reaksi kimia. Akibatnya, lapisan bermuatan elektrik terbentuk disebut ionosfera di mana sinaran tenaga tinggi dari matahari melepaskan elektron dari atom dan molekul induknya.

Lapisan ini dapat digunakan untuk memancarkan gelombang radio juga. Banyak satelit buatan manusia ada di lapisan ini, termasuk ISS (Stesen Angkasa Antarabangsa). Fenomena sinar Aurora atau kutub juga berlaku pada lapisan termosfera ini.

Dalam beberapa kajian, lapisan ionosfera juga dikategorikan sebagai lapisan atmosfera bebas. Tetapi secara umum, lapisan ionosfera ini berada di termosfera secara keseluruhan.

5. Eksosfera

Lapisan paling luar atmosfera adalah eksosfera. Sebenarnya, banyak kajian berpendapat bahawa termosfera adalah lapisan paling luar atmosfera, tetapi secara umum ada satu lapisan terakhir, yaitu lapisan eksosfera yang langsung bersebelahan dengan angkasa lepas.

Eksosfera bermula pada ketinggian 500 kilometer dan terus ke ketinggian yang tidak tentu. Batasan antara eksosfera dan luar angkasa juga sangat berat sebelah dan tidak dapat ditentukan pada titik atau garis tertentu, jadi ciri-ciri eksosfera dan ruang luar sangat serupa.

Di lapisan ini terdapat pantulan cahaya matahari yang dipantulkan oleh zarah debu meteorit. Cahaya matahari yang dipantulkan ini juga dikenal sebagai cahaya zodiak.

Lapisan eksosfera juga disebut lapisan geostasioner yang merupakan ruang antara planet. Lapisan ini sama sekali tidak mempunyai tekanan udara. Eksosfera adalah lapisan yang merupakan benteng utama untuk melindungi bumi dari meteor dan benda langit yang lain.

Itulah penjelasan mengenai 5 lapisan atmosfera yang mengelilingi Bumi bersama dengan pemahaman dan ciri-cirinya. Secara umum, terdapat 5 lapisan atmosfer yang menutupi permukaan Bumi, yaitu troposfer, stratosfer, mesosfera, termosfera dan eksosfera.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *