Beranda » Pelbagai Media Sosial untuk Gamer yang Perlu Mencuba

Pelbagai Media Sosial untuk Gamer yang Perlu Mencuba

Berikut adalah beberapa pilihan media sosial untuk gamer, di mana anda boleh berinteraksi dengan pemain lain, sama ada untuk berbual, berkawan, atau hanya melihat ulasan permainan.

Bukan rahsia lagi bahawa media sosial telah menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian kita. Jadi tidak salah jika anda mencari media sosial yang sesuai dengan hobi anda. Termasuk jika anda suka bermain permainan.

Yang lucu adalah, permainan adalah industri besar, agak sukar untuk mencari media sosial yang khusus untuk hobi ini. Sebilangan besar dari mereka tetap “melekat” pada media sosial umum sebagai satu aspek sahaja (Permainan Facebook, Laman Facebook dan Perniagaan Instagram dengan profesi pemain), atau di platform tertentu (Xbox, PlayStation, Steam, Google Play Games, dll.).

Tidak sedikit usaha untuk membina media sosial khusus untuk dunia permainan ini telah jatuh. Contohnya seperti Clutch yang menawarkan perkongsian klip pendek, atau bahkan Mixer dari Microsoft yang bersaing dengan Twitch.

Jadi, dalam senarai media sosial ini untuk gamer, mungkin anda masih menemui media sosial umum yang mempunyai asas yang kuat dalam dunia permainan. Walaupun terdapat juga media sosial yang agak baru khusus untuk permainan. Tetapi harap diingat, ada kemungkinan besar media sosial akan pupus.

Baiklah, mari kita lihat.

Youtube

Nah, YouTube masih menjadi tempat rujukan para pemain. Sama ada melihat berita terkini, kandungan menarik, tayangan dan tutorial untuk memuat naik video permainan mereka. Sudah tentu, anda boleh berinteraksi dengan pemain lain di sini. Anda boleh melanggan dan berkongsi pengalaman dalam komen.

Pada mulanya YouTube Gaming menjadi perkhidmatan yang berasingan. Namun, kerana kurang berjaya, perkhidmatan ini juga memasuki perkhidmatan YouTube utama. Bagaimanapun, sama ada anda bermain di PC, konsol atau mudah alih, anda boleh wujud di sini.

Discord

Discord mungkin kelihatan seperti versi aplikasi pemesejan lanjutan Walau bagaimanapun, aplikasi ini digunakan secara meluas oleh komuniti permainan untuk berkongsi pengalaman, termasuk petua dan trik, serta untuk berkongsi kandungan permainan. Tidak sedikit penerbit permainan yang mempunyai pelayan Discord rasmi untuk komuniti mereka.

Tidak seperti media sosial pada umumnya, cara menggunakan Discord bermula dengan jemputan ke pelayan yang dimaksudkan. Oleh itu, anda harus sentiasa membuka mata anda untuk mencari komuniti yang tepat.

Twitch

Twitch adalah media sosial yang terkenal sebagai tempat bagi para gamer untuk melakukan live streaming permainan yang mereka mainkan . Walau bagaimanapun, platform ini mempunyai lebih banyak permainan PC atau konsol. Twitch juga merupakan tempat nongkrong untuk gamer profesional.

Facebook Gaming

Facebook Gaming adalah alternatif untuk live streaming permainan popular selain YouTube dan Twitch. Di samping itu, platform ini juga menawarkan permainan untuk anda mainkan. Sudah tentu bahagian media sosial tidak dapat dipertikaikan. Ini Facebook, kawan.

GG

Dengan kata mudah, kita boleh memanggil GG sebagai Letterboxd untuk pemain. Dengan aplikasi ini, anda dapat merakam permainan yang telah anda mainkan, akan, dan sedang bermain di pelbagai platform. Anda juga boleh memberi penilaian dan ulasan, juga melihat pendapat pemain lain.

Anda boleh mengatakan aplikasi ini adalah perkhidmatan indie, kerana hanya dikembangkan oleh satu orang. GG juga agak baru. Oleh itu, masih banyak ciri yang masih berkembang (anda boleh memberi cadangan). Sekiranya anda ingin memberi penilaian dan ulasan permainan, anda boleh mencuba aplikasi ini. Sila periksa laman web ini .


Itulah beberapa media sosial untuk pemain yang patut anda cuba. Selain dari yang di atas, terdapat juga beberapa perkhidmatan seperti GamingBuddy (mempunyai ciri untuk mencari rakan untuk dimainkan) atau Rawg (seperti GG). Anda juga boleh melompat di pelbagai forum di Reddit.

 

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *