Beranda » 35 Penemuan yang Mengubah Dunia

35 Penemuan yang Mengubah Dunia

35 Penemuan yang Mengubah Dunia

Penemuan dan teknologi manusia telah membentuk peradaban dan mengubah kehidupan di Bumi. Ketika jangkaan dan kemampuan berkembang, setiap generasi mengembangkan kumpulan pemikirnya yang inovatif.

Sejak penemuan roda hingga pengembangan Mars rover, sebilangan besar penemuan ini benar-benar revolusioner, walaupun tidak begitu jelas pada masa itu.

Sebilangan besar penemuan utama tidak hanya mempunyai satu penemu. Sebagai gantinya, mereka dikembangkan secara berasingan oleh banyak orang, atau banyak orang memiliki evolusi dari konsep asas hingga penemuan yang berguna.

Berikut adalah senarai pilihan penemuan revolusioner yang mengubah dunia :

1. Roda

penemuan roda

sumber pixabay

Roda ini menonjol sebagai keajaiban kejuruteraan asli, dan salah satu penemuan yang paling terkenal. Teknologi asas ini bukan sahaja memudahkan perjalanan, tetapi juga menjadi asas bagi sebilangan besar teknologi inovatif lain. Namun, roda sebenarnya tidak begitu lama. Roda tertua yang diketahui berasal dari Mesopotamia, sekitar 3500 SM Pada masa itu, manusia sudah membuang aloi logam, membina terusan dan perahu layar, dan bahkan merancang alat muzik yang kompleks seperti kecapi.

Sebenarnya, penemuan utama bukanlah roda itu sendiri, yang mungkin diciptakan pada kali pertama seseorang melihat batu bergulir, tetapi gabungan roda dan gandar tetap, yang membolehkan roda disambungkan ke platform yang stabil. Tanpa paksi tetap, roda hanya mempunyai kegunaan yang sangat terhad.

2. Kompas

penemuan kompas

penemuan kompas

Ini ciptaan moden mungkin asalnya dicipta untuk tujuan spiritual. Kemudian ia disesuaikan untuk tujuan navigasi. Kompas paling awal kemungkinan besar diciptakan oleh orang Cina, sekitar 200 SM. Beberapa dibuat dari batu kapur, yang merupakan bentuk magnetit mineral yang berlaku secara semula jadi. Terdapat juga bukti bahawa tamadun lain mungkin juga menggunakan pondok. Pada suatu ketika, mungkin sekitar 1050 CE, orang-orang mulai menangguhkan pondok-pondok sehingga mereka dapat bergerak dengan bebas, dan menggunakannya untuk navigasi. A description jarum bermagnet dan penggunaannya di kalangan pelayar berlaku dalam sebuah buku Eropah ditulis dalam 1190, jadi pada masa itu, ia adalah berkemungkinan bahawa penggunaan jarum sebagai kompas adalah perkara biasa.

3. Kereta

penemuan kereta

penemuan kereta

Walaupun kelahiran kereta moden sering dikatakan terjadi pada tahun 1886, ketika pencipta Jerman Karl Benz mempatenkan Benz Patent-Motorwagennya , kereta telah beroperasi sejak tahun 1769, ketika Nicolas-Joseph Cugno mengembangkan kereta berkuasa wap yang mampu pengangkutan manusia.

Selama bertahun-tahun, sebilangan besar orang menyumbang kepada pembangunan kenderaan dan bahagiannya. Pada awal abad ke-20, Henry Ford menginovasikan teknik pengeluaran besar-besaran yang membolehkan kenderaan menjadi berpatutan kepada orang ramai. Teknik-teknik ini kemudian menjadi standard dengan General Motors, dan Chrysler mengikutinya.

Sejarah kenderaan benar-benar mencerminkan evolusi di seluruh dunia. Kerja banyak orang diperlukan untuk mengembangkan enjin pembakaran dalaman dan sistem lain yang bergantung pada kenderaan. Puluhan industri spin-off juga terlibat, termasuk minyak dan keluli.

4. Mesin Stim

penemuan mesin stim

penemuan mesin stim untuk menjalankan keretaapi

Seorang pentadbir perlombongan Sepanyol bernama Jerónimo de Ayanz dianggap sebagai orang pertama yang mengembangkan mesin wap. Hie mempatenkan peranti yang menggunakan tenaga wap untuk menggerakkan air dari lombong.

Walau bagaimanapun, orang Inggeris Thomas Savery, seorang jurutera, dan penemu, yang biasanya diberi kepercayaan untuk mengembangkan mesin wap praktikal pertama, pada tahun 1698. Perangkatnya digunakan untuk menarik air dari lombong banjir menggunakan tekanan wap. Dalam mengembangkan mesinnya, Savery menggunakan prinsip yang dikemukakan oleh Denis Papin, seorang ahli fizik Inggeris kelahiran Perancis yang mencipta periuk tekanan.

Pada tahun 1711, orang Inggeris yang lain, Thomas Newcomen, mengembangkan peningkatan enjinnya, dan pada tahun 1781, James Watt, pembuat instrumen Skotlandia yang dipekerjakan oleh Universiti Glasgow, menambahkan pemeluwap terpisah ke mesin Newcomen, yang memungkinkan silinder wap dipelihara pada suhu tetap – meningkatkan fungsinya secara dramatik. Dia kemudian mengembangkan mesin stim berputar berganda yang, pada tahun 1800-an, akan menggerakkan kereta api, kilang, kilang, dan banyak operasi pembuatan yang lain.

5. Konkrit

penemuan konkrit

Konkrit

Beton adalah salah satu bahan tiruan yang paling banyak digunakan. Ini adalah bahan komposit yang dibuat dari campuran batu pecah atau kerikil, pasir, simen Portland, dan air, yang dapat disebarkan atau dicurahkan ke dalam acuan dan membentuk batu yang menyerupai massa pada pengerasan.

Salah satu bahan utama konkrit adalah simen. Asas simen diletakkan pada tahun 1300 SM.

Pembangun timur tengah melapisi bahagian luar kubu tanah liat mereka dengan lapisan batu kapur yang nipis dan lembap, yang secara kimia bertindak balas dengan gas di udara untuk membentuk permukaan yang keras dan pelindung. Sekitar tahun 6500 SM, struktur seperti konkrit pertama dibina oleh pedagang Nabataea atau orang Badui di wilayah selatan Syria dan utara Jordan . Pada tahun 700 SM, kepentingan kapur hidraulik diketahui, yang menyebabkan pengembangan tanur bekalan mortar untuk pembinaan rumah dinding runtuhan, lantai konkrit, dan tangki kalis air bawah tanah.

Sekitar tahun 3000 SM, orang Mesir menggunakan bentuk konkrit awal sebagai mortar di bangunan mereka. Pada tahun 1824, simen Portland dicipta oleh Joseph Aspdin dari England. George Bartholomew telah meletakkan jalan konkrit pertama di AS pada tahun 1891, yang masih ada.

Pada akhir abad ke -19, penggunaan konkrit bertetulang keluli telah dikembangkan. Pada tahun 1902, menggunakan konkrit bertetulang keluli, August Perret merancang dan membina sebuah bangunan pangsapuri di Paris. Bangunan ini sangat mengagumi dan populariti konkrit dan juga mempengaruhi pengembangan konkrit bertetulang.

Pada tahun 1921, Eugène Freyssinet mempelopori penggunaan pembinaan konkrit bertetulang dengan membina dua hangar kapal terbang parabola kolosal di Lapangan Terbang Orly di Paris.

6. Petrol

petrol

petrol

Tanpa petrol, tidak akan ada industri pengangkutan seperti yang kita kenal sekarang

Petrol adalah turunan bahan bakar petroleum. Ia disebut “gas” di Amerika Syarikat dan “petrol” di tempat lain di seluruh dunia.

Untuk lebih spesifik, petrol adalah cairan telus yang berasal dari petroleum yang digunakan sebagai bahan bakar dalam mesin pembakaran dalaman. Menariknya gas pada mulanya dibuang sebagai produk sampingan yang tidak diingini.

Sebelum penemuan dan pengkomersialan petrol, bahan bakar pilihan adalah campuran alkohol, biasanya metanol, dan terpentin yang disebut camphene, dan kemudian ini sebagian besar akan digantikan oleh minyak tanah. Telaga minyak pertama yang digali di AS, pada tahun 1859, di Pennsylvania, menyempurnakan minyak untuk menghasilkan minyak tanah. Walaupun proses penyulingan juga menghasilkan petrol, ini dibuang sebagai produk sampingan. Kaedah penyulingan penyulingan hanya menghasilkan sekitar 20 peratus petrol dari sejumlah minyak mentah tertentu.

Tetapi, setelah didapati bahawa enjin pembakaran dalaman berfungsi dengan baik pada bahan bakar ringan seperti petrol, proses penapisannya disempurnakan dengan baik. Pada tahun 1913, untuk menghasilkan petrol dengan lebih mudah menggunakan pemangkin kimia dan tekanan. Proses pemecahan hermal baru menggandakan kecekapan penapisan dan menjadikan petrol penapisan lebih praktikal.

7. Keretapi

Keretapi shinkansen

Keretapi shinkansen

Keretapi boleh membawa sejumlah besar penumpang dengan selesa dan juga dapat mengangkut muatan berat ke jarak jauh. Walaupun trek, atau rel, telah digunakan untuk membawa gerobak sejak abad keenam belas, sejarah perjalanan kereta api moden berusia lebih dari 200 tahun.

Lokomotif wap kereta api berskala penuh pertama dibina di United Kingdom pada tahun 1804 oleh Richard Trevithick , seorang jurutera Inggeris . Ia menggunakan wap tekanan tinggi untuk menggerakkan mesin. Pada 21 Februari 1804, perjalanan kereta api berkuasa wap pertama di dunia berlaku ketika lokomotif wap Trevithick yang tidak disebut namanya mengangkut kereta api di sepanjang jalan trem di Wales.

Namun, lokomotif Trevithick terlalu berat untuk landasan besi tuang yang kemudian digunakan. Penampilan komersial rangkaian kereta api muncul pada tahun 1820-an. Pada tahun 1821, George Stephenson dilantik sebagai jurutera untuk pembinaan Kereta Api Stockton dan Darlington di timur laut England, yang dibuka sebagai kereta api berkuasa wap awam pertama pada tahun 1825. Pada tahun 1829, dia membina mesin wapnya yang terkenal, Rocket , dan usia kereta api telah bermula.

8. Kapal terbang

kapal terbang pertama

kapal terbang Wilbur dan Orville Wright

Pada 17 Disember 1903, Wilbur dan Orville Wright berjaya mencapai penerbangan pertama, berkuasa, dan terkawal.

Walaupun mesin terbang telah diimpikan sejak zaman Leonardo da Vinci, dan mungkin sudah lama, dan berkat kerja penemu yang tidak terhitung jumlahnya selama beberapa abad, Wright Brothers menjadi orang pertama yang mencapai penerbangan berkuasa terkawal. Bermula dengan kerja mereka di glider, kejayaan duo ini meletakkan asas untuk kejuruteraan aeronautik moden dengan menunjukkan apa yang mungkin.

9. Api

penemuan api

penemuan api

Walaupun api adalah fenomena semula jadi, penemuannya sebagai alat yang berguna menandakan revolusi dalam halaman sejarah . Sebenarnya, penggunaan api yang terkawal kemungkinan mendahului kemunculan Homo sapiens .

Terdapat bukti makanan yang dimasak dari sekitar 1.9 juta tahun yang lalu – sebelum evolusi Homo sapiens . Terdapat juga bukti penggunaan api yang dikawal oleh nenek moyang kita, Homo erectus , bermula sekitar 1,000,000 tahun yang lalu. Pisau batu api yang terbakar dalam kebakaran berasal dari kira-kira 300,000 tahun yang lalu . Terdapat juga bukti bahawa kebakaran digunakan secara sistematik oleh manusia moden awal untuk memanaskan batu perawatan, untuk meningkatkan kemampuannya untuk mengelupas, untuk digunakan dalam pembuatan alat sekitar 164.000 tahun yang lalu.

Menurut hipotesis yang sangat diperdebatkan, penggunaan api untuk memasak memungkinkan otak Homo sapiens yang lebih besar berkembang dari awal, dengan membiarkan hominid makan pelbagai jenis makanan.

Dari masa lalu hingga sekarang, api telah digunakan dalam ritual, pertanian, memasak, menghasilkan panas dan cahaya, memberi isyarat, proses industri, dan sebagai alat pemusnahan. Ia dengan mudah boleh dianggap sebagai salah satu penemuan terkemuka yang mengubah dunia.

10. Kuku

Kehidupan manusia yang canggih tidak akan mungkin berlaku tanpa penemuan kuku yang rendah hati. Mereka memberikan salah satu petunjuk terbaik dalam menentukan usia bangunan bersejarah.

Sebelum penemuan paku, struktur kayu dibangun menggunakan tali, mereka digunakan untuk menghubungkan papan bersebelahan. Penemuan kuku bermula sejak beberapa ribu tahun dan hanya dapat dilakukan setelah pengembangan teknik menyisipkan dan membentuk logam.

Kuku tembaga yang berasal dari sekitar 3400 SM, telah dijumpai di Mesir. Menurut University of Vermont , penggunaan kuku tempa tangan adalah kebiasaan hingga tahun 1790-an dan awal 1800-an. Menjelang tahun 1913, 90 peratus paku yang dihasilkan di AS adalah paku kawat keluli.

11. Alat

Seperti kebakaran, penggunaan alat mungkin mendahului evolusi Homo sapiens , dan dapat berlangsung selama 2,6 juta tahun atau lebih. Hari ini, terdapat sebilangan spesies haiwan yang menggunakan alat.

Ahli antropologi percaya bahawa penggunaan alat merupakan langkah penting dalam evolusi manusia . Beberapa alat yang paling awal mungkin adalah kayu, batu, dan api. Walau bagaimanapun, hampir semua perkara boleh menjadi alat, bergantung pada cara penggunaannya.

12. Lampu Mentol

lampu mentol

Lampu yang kita gunakan hari ini di rumah dan pejabat kita berasal dari idea bernas dari lebih dari 150 tahun yang lalu.

Lampu elektrik dipelopori pada awal abad ke-19 oleh Humphry Davy, yang bereksperimen dengan elektrik dan mencipta bateri elektrik . Semasa dia menghubungkan wayar antara baterinya dan sekeping karbon, karbon itu menyala , menghasilkan cahaya . Penemuannya dikenali sebagai lampu busur ektrik .

Selama tujuh dekad berikutnya, penemu lain juga mencipta “bola lampu” tetapi ini tidak dapat digunakan secara komersial.

Pada tahun 1850 seorang ahli fizik Inggeris bernama Joseph Wilson Swan membuat “bola lampu” dengan melampirkan filamen kertas berkarbonat dalam mentol kaca yang dievakuasi. Tetapi tanpa ruang hampa yang baik, lampu hidupnya terlalu pendek untuk penggunaan komersial. Walau bagaimanapun, pada tahun 1870-an, pam vakum yang lebih baik tersedia dan Swan dapat mengembangkan bola lampu tahan lama.

Thomas A. Edison memperbaik reka bentuk Swan dengan menggunakan filamen logam dan pada tahun 1878 dan 1879 dia mengajukan paten untuk lampu elektrik menggunakan bahan yang berbeza untuk filamen. Dia akhirnya mengetahui bahawa filamen buluh berkarbonat dapat bertahan lebih dari 1200 jam. Penemuan ini menjadikan bola lampu buatan komersial dapat dilaksanakan, dan pada tahun 1880, syarikat Edison, Edison Electric Light Company mula memasarkan produk barunya.

13. Elektrik Bateri

Tenaga elektrik bateri telah menjadi keperluan asas untuk kehidupan seharian kita, satu lagi penemuan penting. Sudah tentu, elektrik sendiri ada di sini selama ini, tetapi aplikasi praktikal untuk menggunakannya dengan berkesan diciptakan. Walaupun ramai menggunakan elektrik, berapa ramai di antara anda mengetahui sejarah elektrik?

Alessandro Volta umumnya dikreditkan dengan menemui bateri praktikal pertama. Dia mencipta baterinya pada tahun 1799, ia terdiri daripada cakera dua logam yang berbeza, seperti tembaga dan zink, dipisahkan oleh kadbod yang direndam dalam air garam.

Pada tahun 1831, saintis Britain, Michael Faraday menemui prinsip asas penjanaan elektrik. Penemuan induksi elektromagnetik merevolusikan penggunaan tenaga. Lampu jalan adalah beberapa peralatan yang paling awal mendapat perhatian. Dengan peningkatan penggunaan elektrik, kini ia menjadi tulang belakang masyarakat industri moden.

14. Bateri

bagdad battery

bagdad battery

The prasejarah bateri Mei tarikh kembali ke empayar Parthia, iaitu kira-kira berusia 2,000 tahun . Baterai kuno terdiri daripada balang tanah liat yang diisi dengan larutan cuka, di mana batang besi yang dikelilingi oleh silinder tembaga dimasukkan.

Bateri ini mungkin telah digunakan untuk menyadur perak. Tetapi, seperti yang disebutkan dalam entri sebelumnya, penemu bateri elektrik pertama adalah Alessandro Volta, yang mengembangkan bateri cerucuk.

Selepas itu, pada tahun 1802, William Cruickshank mencipta bateri Trough , peningkatan pada timbunan voltan Alessandro Volta.

Bateri mengalami kejayaan pada tahun 1859, dengan penemuan bateri yang boleh dicas semula pertama berdasarkan asid plumbum oleh doktor Perancis Gaston Planté. Baterai Nickel-Kadmium (NiCd) diperkenalkan pada tahun 1899 oleh Waldemar Jungner.

Adakah anda tahu bahawa bateri natrium-ion baru dapat membuka jalan bagi pengeluaran bateri yang lestari?

15. Mesin Cetak

Sebelum kemampuan Internet menyebarkan maklumat, mesin cetak membantu maklumat bergerak ke seluruh dunia.

Tukang emas Jerman, Johannes Gutenberg dikreditkan dengan mencipta mesin cetak sekitar tahun 1436, walaupun dia jauh dari yang pertama untuk mengotomatisasi proses pencetakan buku. Percetakan Woodblock di China bermula pada abad ke-9 dan pembuat buku Korea mencetak dengan jenis logam yang bergerak seabad sebelum Gutenberg.

Mesin Johannes Gutenberg, bagaimanapun, bertambah baik pada mesin cetak yang sudah ada dan memperkenalkannya ke Barat. Pada tahun 1500, mesin cetak Gutenberg beroperasi di seluruh Eropah Barat dengan menghasilkan 20 juta bahan, dari halaman individu, pamflet, dan buku.

16. Kod Morse dan Mesin Telegraph

mesin telegraph

mesin telegraph

Telegraf ini dikembangkan sekitar tahun 1830 – 1840 oleh Samuel Morse dan penemu lain, yang merevolusikan komunikasi jarak jauh.

Isyarat elektrik dihantar oleh wayar yang diletakkan di antara stesen. Sebagai tambahan, Samuel Morse mengembangkan kod, yang disebut kod Morse , untuk penghantaran pesanan yang mudah melalui garis telegraf. Berdasarkan kekerapan penggunaan, kod tersebut memberikan satu set titik (tanda pendek) dan tanda sempang (tanda panjang) pada abjad dan angka Inggeris.

Telegraf meletakkan asas utama untuk kemudahan moden seperti telefon dan, menurut beberapa sarjana, kod komputer.

17. Keluli

Gangsa adalah logam pertama yang ditempa untuk digunakan oleh manusia. Walau bagaimanapun, gangsa agak lemah. Sekitar 1.800 SM, orang-orang di sepanjang Laut Hitam yang disebut Chalybes mulai menggunakan bijih besi untuk membuat senjata besi tempa yang kuat dengan sekitar 0,8 persen karbon. Besi tuang, yang kira-kira 2-4 persen karbon, pertama kali dibuat di China kuno bermula sekitar 500 SM. Pekerja logam Cina membina tungku setinggi tujuh kaki untuk mencium bijih besi ke dalam cecair dan menuangkannya ke dalam acuan yang diukir.

Sekitar 400 SM, pengusaha logam India mencipta kaedah peleburan yang menggunakan wadah tanah liat yang disebut wadah untuk menahan logam lebur. Para pekerja memasukkan besi besi tempa dan kepingan arang ke dalam cawan, kemudian menutup bekas itu dan memasukkannya ke dalam tungku. Besi tempa mencair dan menyerap karbon di dalam arang. Apabila cawan sejuk, besi itu mengandungi jongkong dari besi tulen – logam yang lebih kuat dan kurang rapuh daripada besi.

Perkembangan relau letupan kemudiannya menghasilkan keluli yang lebih kuat. Setelah jurutera Inggeris Henry Bessemer mengembangkan proses yang meletupkan udara melalui besi babi cair untuk menghasilkan besi tulen tanpa karbon pada tahun 1856.

Penemuan Proses Bessemer yang terkenal membuka jalan untuk pengeluaran besar-besaran keluli, menjadikannya salah satu industri terbesar di planet ini. Kini baja digunakan dalam penciptaan segalanya dari jambatan hingga pencakar langit.

18. Transistor

Transistor adalah komponen penting dalam hampir semua alat elektronik moden.

Pada tahun 1926, Julius Lilienfeld mempatenkan transistor kesan medan, tetapi alat kerjanya tidak dapat dilaksanakan.

Pada tahun 1947 John Bardeen, Walter Brattain, dan William Shockley mengembangkan peranti transistor praktikal pertama di Bell Laboratories.

Penemuan mereka memenangi trio Hadiah Nobel 1956 dalam bidang fizik.

Transistor sejak itu menjadi bagian penting dari rangkaian dalam banyak alat elektronik termasuk televisyen, telefon bimbit, dan komputer, memberikan kesan yang luar biasa terhadap teknologi.

19. Antibiotik

Alexander Fleming, Penemu Antibiotik

Alexander Fleming, Penemu Antibiotik

Antibiotik telah menyelamatkan berjuta-juta nyawa dengan membunuh dan menghalang pertumbuhan bakteria berbahaya.

Louis Pasteur dan Robert Koch pertama kali menggambarkan penggunaan ubat antibiotik pada tahun 1877.

Pada tahun 1928, Alexander Fleming mengenal pasti penisilin, yang berasal dari acuan.

Sepanjang abad ke-20, antibiotik menyebar dengan cepat dan terbukti menjadi peningkatan hidup utama, memerangi hampir semua bentuk jangkitan yang diketahui dan melindungi kesihatan orang .

20. Kontraseptif

Kontraseptif

Pencegahan kehamilan mempunyai sejarah yang panjang dan ditentukan.

Sejarah kontraseptif bermula sekurang-kurangnya pada 1500 SM, di mana catatan menunjukkan bahawa wanita Mesir kuno akan mencampurkan madu, natrium karbonat, dan kotoran buaya ke dalam pasta pekat pekat yang disebut pessary dan memasukkannya ke dalam vagina mereka sebelum melakukan persetubuhan. Walau bagaimanapun, banyak penyelidik percaya bahawa kaedah kawalan kelahiran dunia lama seperti itu tidak berkesan, dan mungkin, mengancam nyawa.

Bentuk kondom yang pertama dikenali (pundi kencing kambing) digunakan di Mesir sekitar 3000 SM

Pada tahun 1844 Charles Goodyear mempatenkan pemvulkanan getah, yang menyebabkan pengeluaran kondom getah secara besar-besaran.

Pada tahun 1914 dengan buletin bulanan yang disebut “The Woman Rebel”, Margaret Sanger, seorang pendidik wanita yang hebat dari negara bagian New York, pertama kali menciptakan istilah “Kontrol kelahiran.” Kemudian, Carl Djerassi berjaya mencipta pil progesteron, yang dapat menyekat ovulasi.

The Pil melancarkan revolusi antarabangsa yang membolehkan wanita menentukan kapan mereka akan mempunyai anak, dan membebaskan mereka dari kehamilan yang tidak dirancang, yang dapat menggagalkan karier mereka.

21. X-Ray

X-Ray

X-Ray

Sudah tentu, sinar-x adalah fenomena dunia semula jadi, dan oleh itu tidak dapat diciptakan. Tetapi mereka ditemui secara tidak sengaja.

Yang tidak kelihatan itu dapat dilihat pada tahun 1895. X-ray tidak diragukan lagi merupakan salah satu kemajuan pembuatan zaman dalam bidang perubatan.

Semua kredit kepada ahli fizik Wilhelm Conrad Röntgen. Semasa menguji sama ada sinar katod dapat melewati kaca, dia melihat cahaya yang datang dari skrin berlapis kimia berdekatan. Kerana sifat sinar yang tidak diketahui, dia menamakannya sinar-X. Melalui pemerhatiannya, dia mengetahui bahawa sinar-X dapat difoto ketika mereka meresap ke dalam daging manusia.

Pada tahun 1897, semasa perang Balkan, sinar-X pertama kali digunakan untuk mencari peluru dan tulang patah di dalam pesakit. Pada tahun 1901, dia menerima hadiah Nobel dalam bidang fizik untuk karyanya.

22. Peti Sejuk

penemu peti sejuk

penemu peti sejuk

Selama 150 tahun terakhir, penyejukan telah memberi kita cara untuk mengawet makanan, ubat-ubatan, dan bahan-bahan lain yang mudah rosak. Sebelum konsepnya, orang menyejukkan makanan mereka dengan ais dan salji.

James Harrison membina sistem penyejukan mampatan wap praktikal pertama. Walau bagaimanapun, peti sejuk pertama yang meluas adalah peti sejuk General Monitor “Top-Top” tahun 1927. Walaupun pada awalnya ia membantu meningkatkan proses industri, ia menjadi industri itu sendiri kemudian.

23. Televisyen

penemuan Televisyen

penemuan Televisyen

Televisyen ! Kotak kecil dengan kemampuan untuk menyampaikan maklumat yang sangat besar dan yang telah mengubah hiburan dan komunikasi selama-lamanya.

Penemuan televisyen adalah hasil karya banyak individu. Walaupun TV memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian kita, ia berkembang pesat semasa 19 th dan 20 th abad sebagai hasil kerja-kerja beberapa orang.

Pada tahun 1884, seorang pelajar universiti Jerman berusia 23 tahun, Paul Julius Gottlieb Nipkow mempatenkan gambar rasterizer, cakera berputar dengan corak lubang lingkaran di dalamnya, sehingga setiap lubang mengimbas garis gambar.

Demonstrasi pertama merta penghantaran imej adalah dengan Georges Rignoux dan A. Fournier di Paris pada tahun 1909. Pada tahun 1911, Boris Rosing dan muridnya Vladimir Zworykin membuat sistem yang menggunakan pengimbas cermin-dram mekanikal untuk menghantar gambar kasar melalui wayar ke tiub sinar katod atau di penerima. Tetapi sistem ini tidak cukup sensitif untuk membolehkan gambar bergerak.

Pada tahun 1920-an, pencipta Scotland John Logie Baird menggunakan cakera N ipkow untuk membuat sistem video prototaip. Pada 25 Mac 1925, Baird memberikan demonstrasi awam pertama gambar televisyen secara bergerak. Pada 26 Januari 1926, dia menunjukkan penyebaran gambar wajah yang bergerak menggunakan radio. Ini secara meluas dianggap sebagai demonstrasi televisyen awam pertama di dunia.

24. Kamera

penemuan kamera

penemuan kamera

kamera sudah pasti salah satu daripada ciptaan yang paling dihargai.

Penemuan moden ini telah menyaksikan banyak fasa evolusi – obscura kamera, daguerreotaip, plat kering, kalotaip, SLR, dan DSLR. Pada tahun 1826, Joseph Nicéphore Niépce menggunakan kamera kotak kayu gelangsar yang dibuat oleh Charles dan Vincent Chevalier untuk mengklik apa yang dikreditkan sebagai foto kekal pertama.

Dengan kemajuan teknologi, kamera digital diperkenalkan untuk menyimpan gambar pada kad memori daripada menggunakan filem.

Sejarah kamera digital bermula dengan idea Eugene F. Lally untuk mengambil gambar planet dan bintang.

Kemudian, jurutera Kodak Steven Sasson mencipta dan membina kamera digital pertama pada tahun 1975. Ia dibina menggunakan bahagian kit yang terletak di sekitar kilang Kodak . Kameranya seukuran kotak roti dan memerlukan 23 saat untuk menangkap satu gambar.

Hari ini, setiap telefon pintar mempunyai sekurang-kurangnya satu kamera terbina dalam yang juga dapat mengambil video.

Membekukan detik-detik indah dalam hidup anda dalam bentuk gambar dengan kamera digital yang berkualiti dan pengendalian yang lebih baik. Kita tidak perlu melihat lebih jauh daripada album foto untuk melihat bahawa kamera adalah salah satu penemuan hebat yang mengubah dunia.

25. Komputer

komputer

komputer

Teriakan utama kepada jurutera mekanikal Charles Babbage kerana meletakkan asas bagi penemuan yang luar biasa dan paling dipercayai ini, dan Ada Lovelace untuk membuat program pertama. Pada awal abad ke -19, “bapa komputer” berkonsep dan mencipta komputer mekanikal pertama. Walaupun tidak ada satu pun penemu komputer moden, prinsip itu dicadangkan oleh Alan Turing dalam makalahnya 1936.

Hari ini, komputer berdiri sebagai perwakilan simbolik dari dunia moden .

26. E-mel

e-mel

e-mel

Sebilangan besar pembangun kerangka utama dan komputer riba awal mengembangkan aplikasi mel yang serupa, tetapi sering tidak sesuai. Seiring berjalannya waktu, ini dihubungkan oleh jaringan gateway dan sistem penghalaan. Banyak universiti di AS menjadi sebahagian daripada ARPANET , yang meningkatkan daya tahan perisian antara sistemnya. Kemudahalihan itu membantu menjadikan Protokol Pemindahan Surat Mudah (SMTP) semakin berpengaruh. E-mel ARPANET pertama dihantar pada tahun 1971.

Seorang lelaki dengan nama Ray Tomlinson sebenarnya dikreditkan dengan mencipta satu ciri umum sistem e-mel yang kita kenal sekarang. Pada tahun 1972, semasa bekerja sebagai kontraktor ARPANET, Tomlinson memilih untuk menggunakan simbol @ untuk menandakan penghantaran mesej dari satu komputer ke komputer lain.

Pada pertengahan tahun 1970-an, e-mel telah mengambil bentuk yang kita kenal sekarang. Pada masa kini, kebanyakan komunikasi perniagaan rasmi bergantung pada e-mel.

27. Internet

internet cable map

Tidak seperti bola lampu atau telefon, Internet tidak mempunyai satu “penemu”. Sebaliknya, ia telah berkembang dari masa ke masa. Ia bermula di Amerika Syarikat sekitar tahun 1950-an, seiring dengan perkembangan komputer.

Prototaip Internet yang dapat dilaksanakan pertama kali muncul pada akhir 1960-an, dengan penciptaan ARPANET, atau Advanced Research Projects Agency Network. ARPANET mengadopsi protokol TCP / IP pada 1 Januari 1983, dan dari sana, para penyelidik mulai mengumpulkan “rangkaian jaringan” yang menjadi Internet moden .

28. World Wide Web

The Internet ialah infrastruktur rangkaian. Sedangkan World Wide Web adalah cara untuk mengakses maklumat melalui media Internet.

Bapa World Wide Web adalah Saintis Komputer Britain, Tim Berners-Lee . Web pada awalnya disusun dan dikembangkan untuk memenuhi permintaan untuk perkongsian maklumat automatik antara saintis di universiti dan institusi di seluruh dunia.

Tim Berners-Lee menulis cadangan pertama untuk World Wide Web pada bulan Mac 1989 dan cadangan kedua pada bulan Mei 1990 . Berners-Lee bekerja dengan jurutera sistem Belgia, Robert Cailliau untuk memformalkan proposal, termasuk menjelaskan “WorldWideWeb” di mana “dokumen hiperteks” dapat dilihat oleh “penyemak imbas”. Pada akhir tahun 1990, Berners-Lee mempunyai pelayan dan penyemak imbas Web pertama yang beroperasi dan beroperasi di CERN. Hanya beberapa pengguna yang mempunyai akses ke platform komputer yang menjalankan penyemak imbas, jadi pengembangan segera dimulakan pada penyemak imbas yang lebih sederhana , yang dapat dijalankan pada sistem apa pun.

Pada tahun 1991, Berners-Lee mengumumkan perisian WWW pada kumpulan berita Internet, dan minat terhadap projek tersebut tersebar di seluruh dunia. Segera menjadi jelas bahawa lebih banyak pertolongan diperlukan, jadi Berners-Lee mengemukakan permintaan agar pemaju lain bergabung. Pada 30 April 1993, CERN menjadikan kod sumber WorldWideWeb tersedia secara bebas royalti, dan selebihnya, kerana mereka katakan, adalah sejarah.

29. Wang kertas

Dari bahan seperti ternakan hingga kerang, logam berharga, dan syiling, mata wang telah mengambil pelbagai bentuk sepanjang sejarah. Oleh kerana kekurangan syiling yang kerap, dan masalah mudah alih, bank mengeluarkan wang kertas sebagai janji untuk pembayaran logam berharga di masa depan.

Idea untuk menggunakan bahan ringan sebagai wang mungkin berasal dari China semasa Dinasti Han pada tahun 118 SM.

Peralihan kepada wang kertas melegakan pemerintah semasa krisis. Oleh itu, ia mengubah wajah ekonomi global dengan langkah penting dalam sistem monetari baru. Sementara itu, Bitcoin mencapai tahap baru yang mengejutkan .

30. Kad Kredit

Pada awal abad ke – 20 , kebanyakan orang membayar semuanya dengan wang tunai.

The idea kad kredit yang diperkenalkan sekitar tahun 1950 oleh Ralph Schneider dan Frank McNamara, pengasas Diners Club , yang membenarkan pengunjung untuk menandatangani untuk makan mereka dan kemudian membayar kemudian. Walaupun teknologi terus maju, idea untuk membayar pembelian harian dengan kredit kini sudah menjadi kebiasaan.

31. ATM

Penemuan ATM (Mesin Juruwang Automatik) sangat penting bagi perbankan moden. Menurut Persatuan Industri ATM (ATMIA), kini terdapat lebih daripada 2.2 juta mesin ATM yang dipasang di seluruh dunia.

Dengan menggunakan ATM, pelanggan dapat melakukan pelbagai transaksi seperti pengeluaran tunai, baki cek, atau kredit telefon bimbit. Ramai pakar percaya bahawa ATM pertama adalah penciptaan Luther Simjian, yang disebut Bankograph.

Pada tahun 1967, John Shepherd-Barron memimpin pasukan yang muncul dengan idea yang terang tentang mesin penjual wang, yang dilaksanakan oleh sebuah bank London bernama Barclays. Mesin-mesin ini menggunakan token sekali pakai yang telah diresapi dengan radioaktif karbon-14 . Isyarat radioaktif dikesan oleh mesin dan dipadankan dengan nombor pengenalan peribadi yang dimasukkan pada papan kekunci.

Tidak lama kemudian, sistem pengeluaran tunai saingan mula muncul, termasuk yang menggunakan kad plastik yang boleh digunakan semula dan bukan token radioaktif. Jurutera Dallas Donald Wetzel merancang mesin perbankan automatik pertama di AS

32. Telefon dan Telefon Bimbit

telefon bimbit

telefon bimbit

“Encik. Watson, datang ke sini, saya mahukan awak. ” Pada 10 Mac 1876, ini adalah kata-kata pertama yang diucapkan oleh penemu telefon, Alexander Graham Bell, kepada pembantunya Thomas Watson. Sejarah telefon bimbit dimulakan dengan keinginan manusia untuk berkomunikasi jauh dan luas. Dengan kedatangan telefon bimbit pada tahun 1980-an, komunikasi tidak lagi terikat pada kabel.

Penemuan pintar dari rangkaian selular menyokong revolusi industri telefon. Bermula dari telefon bimbit besar hingga telefon bimbit ultrathin, telefon bimbit telah menempuh perjalanan jauh sejauh ini. John F. Mitchell dan Martin Cooper dari Motorola menunjukkan peranti genggam pertama pada tahun 1973. Para saintis terus mencipta idea baru yang akan lebih membantu pengguna.

33. Robot

robot

Peranti robot digunakan untuk melakukan tugas yang rumit, berulang, dan kadang-kadang berbahaya. Kata robot membangkitkan pelbagai peranti, mulai dari alat memasak hingga Rover.

Perkataan “robot” pertama kali muncul di RUR ( Robum Universal Rossum ), sebuah drama yang ditulis oleh penulis drama Czech Karl Capek pada tahun 1921 . Secara kebetulan, kata “robotik” juga diciptakan oleh seorang penulis fiksyen ilmiah, Isaac Asimov, dalam cerpennya “Runabout”, yang diterbitkan pada tahun 1942.

Tetapi robot sebenarnya mempunyai sejarah yang sangat panjang. Sekitar 3000 SM, patung-patung manusia digunakan untuk membunyikan lonceng jam di jam air Mesir. Ini menandakan reka bentuk mekanikal pertama. Seiring berjalannya waktu, lebih banyak reka bentuk dan peranti dikembangkan.

Asas untuk robot moden diletakkan pada tahun 1950-an, oleh George C. Devol, yang mencipta dan mempatenkan manipulator yang dapat diprogramkan semula yang disebut “Unimate,” dari “Automasi Sejagat.”

Pada akhir 1960-an, Joseph Engleberger memperoleh hak paten dan mengubahnya menjadi robot industri. Usaha ini menjadikannya “Bapa Robotik.” Mereka benar-benar penemuan yang mengubah dunia !

34. Senapang

senapang

senapang

Bagi sesetengah orang, senapang mungkin merupakan penemuan sensasi sementara bagi yang lain mungkin merupakan senjata yang mengerikan.

Senjata telah digunakan sejak awal kemanusiaan. Tetapi adalah fakta yang tidak dapat dinafikan bahawa senjata dan mesiu telah merevolusikan dunia. Gunpowder diciptakan di China pada sekitar abad ke-9, tetapi pada mulanya mungkin digunakan untuk bunga api. Satu senjata api awal terdiri daripada tiub buluh yang menggunakan mesiu untuk menembakkan tombak, dan digunakan di China sekitar tahun 1000 AD.

Jenis senjata api mudah alih awal yang lain adalah tombak api , tiub berisi serbuk hitam yang melekat pada hujung lembing dan digunakan sebagai alat pemacu api ; serpihan kadang-kadang diletakkan di dalam tong sehingga akan terbang bersama-sama dengan api. Tali api digambarkan pada sepanduk sutera pertengahan abad ke-10 dari China.

Serbuk mesiu dibuat lebih kuat dengan meningkatkan jumlah saltpeter. Ini, pada gilirannya, bermaksud bahawa tong yang lebih kuat diperlukan, dan buluh digantikan oleh logam, dan proyektil digantikan oleh kepingan logam yang lebih kecil yang masuk ke dalam tong lebih erat.

Menjelang pertengahan hingga akhir abad ke-14, pengetahuan tentang serbuk mesiu dan senjata api telah sampai ke Eropah dan meriam genggam yang lebih kecil dan mudah alih dikembangkan, menciptakan sejenis senjata api peribadi.

Masalah perlu memuat ulang dengan kerap diselesaikan dengan penemuan senapang mesin yang digerakkan oleh tangan yang disebut senapang Gattling. Ia dicipta oleh Richard J. Gatling semasa Perang Saudara Amerika. Ketika teknologi terus berkembang, setiap model berikut menjadi lebih mematikan.

35. Filem

Hampir semua orang suka menonton filem pelbagai jenis seperti kisah cinta, komedi, drama, seram, ketegangan, aksi, fiksyen, biografi, dan lain-lain. Sebuah filem juga dipanggil filem, filem, filem teater, photoplay, filem. Nama “filem” berasal dari fakta bahawa filem fotografi telah menjadi media untuk merakam dan memaparkan gambar bergerak.

Inspirasi awal untuk filem adalah drama dan tarian, yang memiliki elemen umum untuk film: skrip, set, kostum, produksi, arahan, pelakon, penonton, dan papan cerita.

Kemudian pada abad ke – 17 , lentera digunakan untuk memproyeksikan animasi, yang dicapai oleh pelbagai jenis slaid mekanikal.

Pada bulan Mac 1895 , filem pertama yang ditembak dengan kamera Cinématographe adalah La Sortie de leucine Lumière a Lyon (Pekerja yang meninggalkan kilang Lumière di Lyon). Tayangan komersial dan umum dari sepuluh filem pendek saudara Lumière di Paris pada 28 Disember 1895 sering dianggap sebagai permulaan gambar filem sinematografi yang diproyeksikan .

Seiring berjalannya waktu, filem-filem itu berkembang untuk merangkumi suara, warna, dan teknologi digital yang maju.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *