Beranda » Perbezaan Antara Save dan Save As dalam Program Komputer

Perbezaan Antara Save dan Save As dalam Program Komputer

Perbezaan-Antara-Save-dan-Save-As

Perbezaan utama antara Save and Save As adalah Save membantu mengemas kini fail yang terakhir disimpan dengan kandungan terbaru sementara Save As As membantu menyimpan fail baru atau menyimpan fail yang ada ke lokasi baru dengan nama yang sama atau nama lain.

Ketika bekerja dengan komputer dan menggunakan aplikasi seperti Microsoft Word , diperlukan berbagai kegiatan seperti membuka file, menyunting, dan menyimpan. Setelah membuat dokumen yang diperlukan, pengguna dapat menyimpannya untuk penggunaan atau pengubahsuaian lebih lanjut. Dua kaedah untuk menyimpan pekerjaan semasa adalah menggunakan Save atau Save As. Walaupun kelihatan serupa, mereka mempunyai beberapa perbezaan.

Tabel perbezaan Save dan Save As

SaveSave As
Perintah di menu fail untuk menyimpan data ke file yang saat ini terbuka (iaitu mengemas kini ke versi terbaru) di lokasi folder yang samaPerintah pada menu fail yang membolehkan anda menyimpan fail baru dan / atau menyimpan fail anda di lokasi folder yang lain (seperti membuat salinan baru fail)
Bantu mengelakkan kehilangan hasil sementara kerja anda di failBantu simpan fail yang baru dibuat atau simpan fail lama di lokasi folder baru dengan nama fail baru
Berlaku untuk fail tersebut (yang sedang dibuka)Berlaku untuk menyimpan fail baru atau mendua fail lama
Hanya perlu 1 langkah untuk saveMemerlukan beberapa langkah untuk save as
Tidak membenarkan menyimpan fail anda dalam format fail lain.Membolehkan menyimpan fail lama anda dalam format fail yang berbeza misalnya dari doc ke docx

Apakah itu Save?

Andaikan pengguna membuat dokumen Word di desktop dan menaip di beberapa kandungan. Sekiranya dia pergi ke bahagian atas skrin, ada ikon yang kelihatan seperti cakera. Setelah menekan ikon itu, kandungan disimpan ke dokumen itu. Semasa menutup fail dan membukanya semula, pengguna dapat melihat kandungan bertulis. Kaedah lain untuk save  adalah dengan membuka menu file dan pilih Save.

ikon Save

Semasa bekerja, pengguna dapat mengklik Save untuk mengemas kini karya yang telah diselesaikan hingga saat itu. Setiap kali pengguna menekan Save, ia akan menimpa dokumen dengan kandungan terkini.

Apakah itu Save As

Anggaplah pengguna membuka Microsoft Word dan menambahkan kandungan ke file. Apabila dia menekan ikon Save, ia akan membuka kotak Save As. Dari sana, pengguna dapat memilih lokasi penyimpanan file dengan nama file dan jenis file. Di sini, nama failnya adalah “test1”, dan itu adalah dokumen kata. Kemudian dia boleh menekan butang Save.

Save As

Sekiranya pengguna ingin menyimpan fail test1 yang dibuat ke beberapa lokasi lain dengan nama yang sama atau nama yang berbeza, maka dia juga mesti menggunakan Save As . Oleh itu, adalah idea yang baik untuk membuat fail sandaran.

Perbezaan Antara Save dan Save As

Definisi

Save adalah perintah dalam menu File kebanyakan aplikasi yang menyimpan data kembali ke fail dan folder asalnya. Sebaliknya, Save As adalah perintah di menu File pada kebanyakan aplikasi yang memungkinkan untuk menyimpan fail baru atau menyimpan fail di lokasi baru.

Kegunaan Utama

Save membantu mengelakkan kehilangan data dan mengemas kini fail terakhir yang disimpan dengan kandungan terkini. Save As membantu menyimpan fail baru atau menyimpan fail yang ada di lokasi baru dengan nama yang sama atau dengan nama yang berbeza.

Permohonan 

Save berlaku untuk fail semasa. Sebaliknya, Save As berlaku untuk fail baru.

Bilangan Langkah

Save lebih mudah kerana hanya mempunyai satu langkah tetapi Save As memerlukan beberapa langkah tambahan.

Kaedah Penyimpanan

Save tidak membenarkan menyimpan fail dalam beberapa format lain. Tetapi ia berbeza dengan Save As . Ini memungkinkan pengguna mengubah format file dengan kotak dialog Save As .

Kesimpulannya

Perbezaan antara Save dan Save As As adalah bahawa Save  membantu mengemas kini fail yang terakhir disimpan dengan kandungan terbaru sementara Save As As membantu menyimpan fail baru atau menyimpan fail yang ada ke lokasi baru dengan nama yang sama atau nama lain.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *