Beranda » Saiz Feed Instagram yang Sesuai untuk Foto & Video, Sangat Rapi!

Saiz Feed Instagram yang Sesuai untuk Foto & Video, Sangat Rapi!

saiz instagram feed

Bagi anda yang sering memuat naik gambar ke Instagram, sudah tentu anda mahu menjadikannya lebih menarik dan menggembirakan? Oleh itu, anda mesti mengetahui ukuran Umpan Instagram yang ideal.

Seperti yang kita semua ketahui, Instagram adalah salah satu media sosial yang paling popular pada tahun 2021. Tidak hanya berfungsi sebagai tempat untuk berkongsi foto, tetapi juga tempat untuk berkongsi video dan pelbagai kandungan multimedia lain.

Nah, di sini Jaka akan membincangkan mengenai Saiz feed Instagram yang betul dan ideal , yang terbaru pada tahun 2021.

Saiz Pos Instagram Reels

Tidak kalah dengan aplikasi yang menyediakan video pendek, Instagram kini telah merilis fitur baru, yaitu Reels . Fungsi ini boleh digunakan untuk mengedit foto 15 saat dengan penambahan pelbagai ciri menarik seperti TikTok.

Selain itu, hasil video yang akan dibuat juga dapat digubal sebelum disiarkan. Apabila anda mempostingnya akan muncul di bahagian Reels dan dapat ditonton oleh pengikut .

Nisbah Reels itu sendiri sebenarnya sama dengan video IG Live dan IG Story, iaitu nisbah 9:16 atau 1080 x 1920 piksel .

Saiz Feed Foto Instagram

Pada bulan Julai 2015, Instagram mengemas kini ukuran foto dalam aplikasinya menjadi 1080 x 1080 piksel . Ini bertujuan untuk menampung resolusi layar pada setiap peranti yang digunakan untuk membuka Instagram.

Sekiranya anda sering mengedit foto Instagram , maka anda harus memahami ukuran aplikasi untuk membuatnya lebih kemas seperti umpan celebgram.

Terdapat tiga ukuran posting Instagram, iaitu landskap, potret, dan segi empat sama . Landskap dan potret disajikan sehingga Anda dapat menampilkan foto tanpa memotong.

Untuk mengelakkan gambar berkualiti rendah atau rusak, kami mengesyorkan agar anda memuat naik foto dalam resolusi persegi 1080 x 1080 piksel atau nisbah 1: 1.

Anda boleh melakukannya dengan mudah jika anda mengambil gambar secara langsung dari aplikasi, kerana biasanya berbentuk persegi secara automatik .

Berikut adalah ukuran catatan foto Instagram mengikut bentuknya:

  • Saiz feed persegi Instagram maksimum 1080 x 1080 piksel atau dalam nisbah 1: 1.
  • Ukuran feed potret Instagram maksimum 1080 x 1350 piksel atau nisbah 4: 5.
  • Saiz feed landskap Instagram maksimum 1080 x 608 piksel atau dengan nisbah 1.91: 1.

Sekiranya anda ingin menukar foto anda dari landskap menjadi persegi , anda boleh menggunakan beberapa aplikasi seperti Instagrid atau SquareIt.

Atau, anda boleh menggunakan beberapa perisian penyuntingan foto di PC / Komputer riba seperti Adobe Photoshop , Photoscape atau Corel Draw.

Sebagai contoh, anda boleh menetapkan saiz feed Photoshop Instagram kepada 1080 x 1080 piksel . Kaedahnya juga cukup mudah untuk membuat ukuran Umpan Instagram di Photoshop.

Saiz feed Video Instagram

Selain gambar, anda juga boleh memuat naik video di Instagram . Apakah ukuran postingan video Instagram yang paling ideal dan baik dan selesa untuk dilihat?

Penting untuk mengetahui bahawa paparan video anda sempurna dan tidak terputus. Terdapat dua pilihan resolusi, iaitu potret dan lanskap untuk video.

Terutama jika anda akan membuat video dalam aplikasi penyuntingan video seperti Kinemaster atau Power Director misalnya.

Lihat dengan teliti sebelum memuat naik kandungan video, terutamanya untuk tujuan promosi , ya. Berikut adalah saiz nisbah Suapan video Instagram yang ideal:

  • Potret : Nisbah maksimum ialah 4: 5 dan resolusi video 1080 x 1350 piksel.

  • Landskap : Nisbah maksimum ialah 1.91: 1 dan resolusi video 1080 x 608 piksel.

  • Persegi : Nisbah maksimum adalah 1: 1 dan resolusi video 1080 x 1080 piksel.

Saiz Feed Instagram IGTV

Selain memuat naik foto dan video di Instagram Feed, sekarang Anda juga dapat memanfaatkan fitur baru Instagram, yaitu IGTV atau Instagram TV .

Fungsi ini membolehkan anda memuat naik atau menonton video yang berdurasi lebih dari satu minit, yang biasanya ditentukan untuk video di Instagram.

Sama seperti video, bentuknya dapat dibuat dalam model potret atau landskap , tetapi ukuran catatan TV Instagram berbeza dengan video .

Model lanskap dalam kandungan IGTV umumnya lebih disukai kerana lebih selesa dilihat dan gambar yang dimuat akan kelihatan lebih sempurna.

Walaupun model potret kadang-kadang masih dipangkas jika tidak mempunyai resolusi yang sama dengan peranti yang melihatnya.

Ciri ini biasanya banyak digunakan sebagai video pemasaran untuk meningkatkan tontonan dan lain-lain. Pastikan resolusi betul sehingga video tidak pecah !

  • Landskap , resolusi 1920 x 1080 dan nisbah 16: 9.
  • Potret , resolusi 1080 x 1920 piksel dan nisbah 9:16.

Bukan hanya resolusi, ada juga beberapa peruntukan lain yang perlu anda perhatikan ketika anda ingin membuat video IGTV. Berikut adalah perkara-perkara:

  • Saiz foto penutup IGTV ( penutup ): Resolusi 420 x 654 dengan nisbah 1: 1.55.
  • Kadar bingkai IGTV: Sekurang-kurangnya 30 fps dengan resolusi minimum 720p.
  • Tempoh IGTV: Maksimum 60 minit jika dimuat naik dari laman Instagram, dan 15 minit jika dari aplikasi Instagram.
  • Format fail video IGTV: MP4.
  • Saiz fail IGTV: Tempoh maksimum 10 minit atau kurang dari 650MB.

Saiz Pos IG Live

Ciri lain yang memerlukan ukuran Umpan yang mencukupi adalah ciri Instagram Live . Ciri ini tidak benar-benar baru, tetapi akhir-akhir ini semakin popular.

Siaran langsung langsung atau Instagram juga dibuat dengan ukuran minimum tertentu sehingga gambar yang dihasilkan sesuai dan menyenangkan mata.

Berapakah ukuran Suapan Langsung Instagram? Apabila anda melakukan siaran langsung atau langsung menggunakan Instagram, tetapkan kualiti video anda ke resolusi 1080 x 1920 piksel dengan nisbah 9:16 .

Jadi, mereka yang menonton sama ada melalui telefon pintar atau komputer riba dapat melihat dengan kualiti yang lebih baik.

Saiz Umpan Cerita Instagram

Tidak hanya memuat naik foto dan video di Feed, tetapi Anda juga dapat mengunggah foto dan video melalui fitur Instagram Story . Ciri yang agak baru ini cukup popular, anda tahu.

Dengan ciri ini, anda dapat berkongsi foto dan video pendek, atau menambahkan coretan dan tulisan untuk menjadikannya lebih menarik. Foto dan video yang anda kongsi akan disimpan di bar atas di skrin utama .

Anda juga dapat melihat Cerita Instagram orang yang anda ikuti di bar. Anda boleh bertindak balas, berkongsi, dan membalas.

Cerita Instagram akan hilang secara automatik selepas 24 jam. Namun, ciri ini cukup penting bagi anda yang berniaga di Instagram, misalnya untuk melaporkan promosi.

Tidak seperti ukuran IG Feed dalam foto dan video, apa yang anda muat naik ke IG Story lebih disesuaikan dengan ukuran layar.

Kandungan di Instagram Stories direka untuk kelihatan sepenuhnya di skrin, seperti Snapchat. Resolusi dan ukuran tidak begitu penting kerana menyesuaikan nisbah skrin telefon bimbit anda, baik 16: 9 atau 18: 9.

Yang mungkin menjengkelkan jika kita melihat Instagram Story memuat naik dari telefon pintar dengan resolusi yang berbeza. Catatan itu boleh dipotong dan tidak selesa untuk dilihat.

Ukuran Umpan Instagram 2021 yang paling sesuai untuk Cerita ialah 1080 x 608 piksel dengan nisbah aspek 1.91: 1 untuk foto dan menggunakan ukuran video 1080 x 1920 piksel dengan nisbah 9:16 .

Jadual Senarai Ukuran Pos Umpan IG

Untuk lebih jelas dan ringkas mengenai panduan ukuran gambar / video IG Feed, Jaka juga telah menyiapkan ringkasan dalam bentuk jadual.

Anda boleh membaca lebih lanjut di bawah:

  • Foto ( persegi ): 1: 1, 1080 x 1080 piksel
  • Foto ( potret ): 4: 5, 1080 x 1350 piksel
  • Foto ( landskap ): 1,91: 1, 1080 x 608 piksel
  • Video ( persegi ): 1: 1, 1080 x 1080 piksel
  • Video ( potret ): 4: 5, 1080 x 1350 piksel
  • Video ( landskap ): 1,91: 1, 1080 x 608 piksel
  • IGTV ( landskap ): 16: 9, 1920 x 1080 piksel
  • IG Live: 9:16, 1080 x 1920 piksel
  • Cerita IG (foto): 1.91: 1, 1080 x 608 piksel
  • G Story (video): 19:16, 1080 x 1920 piksel

Cara membuat suapan IG supaya tidak terputus

Ingin menyiarkan foto atau video di Umpan Instagram anda tetapi hasilnya tidak begitu sesuai dan terputus?

Sekiranya pada masa lalu anda harus memuat turun aplikasi tambahan untuk menyesuaikan ukuran pos agar sesuai dan tidak terputus, sekarang anda tidak perlu melakukan itu.

Anda lihat, saat ini Instagram telah menyediakan fitur mengubah ukuran yang akan menyesuaikan foto atau video anda dengan ukuran ukuran posting Instagram.

Sekiranya anda tidak tahu caranya, berikut adalah langkah lengkapnya:

  1. Tekan menu ikon Plus (+) di tengah bawah aplikasi IG.
  2. Pilih foto atau video untuk disiarkan.
  3. Tekan ikon menu untuk mengubah ukuran foto / video dengan ukuran IG Feed di sudut kiri bawah.
  4. Tekan ikon “Next” untuk meneruskan ke tahap penyuntingan dan pengeposan.

Cara Menghantar Foto & Video di IG Story

Seperti yang disebutkan oleh Jaka pada awalnya, Instagram tidak hanya membolehkan anda menyiarkan foto atau video di Feed, tetapi juga di IG Stories.

Dengan paparan Instagram yang sentiasa dikemas kini, bahkan ke lokasi beberapa menu ikonnya. Ini mungkin membuat anda yang baru mula bermain Instagram bingung tentang cara menyiarkan foto / video di IG Story.

Terutama dalam penampilan terbarunya sekarang, Instagram telah membuang ikon IG Story. Agar tidak keliru, di sini Jaka memberikan langkah-langkah bagaimana:

  1. Luncurkan ( sapu ) ke kanan di laman Utama untuk memaparkan halaman Instagram Instagram Story.

  2. Pilih mod IG Story yang ingin anda gunakan.

  3. Edit rakaman video atau mengambil gambar.

  4. Hantarkan gambar / video ke IG Story.

Kata akhir

Itulah perbincangan Jaka mengenai ukuran Umpan Instagram terbaru pada tahun 2021. Anda boleh menyesuaikannya dengan ukuran dan resolusi yang tepat untuk meningkatkan penampilan suapan Instagram anda seperti selebriti.

Semoga artikel Jaka kali ini membantu anda semua. Jumpa anda dalam artikel menarik yang lain!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *